Windows 10 är ett väldigt populärt operativsystem hos många av våra användare och för dem av våra kunder som har sin e-posthantering hos oss på Red Cloud vill vi visa hur man enkelt kan sätta upp och använda den inbyggda, gratis e-postklienten som kommer med operativsystemet.
Det finns även en inbyggd e-postklient i MAC som man kan användas.
Starta programmet via ikonen e-post genom att klicka på Windows logon längst ner till vänster och leta upp E post bland ikonerna i startmenyn (oftast uppe till höger)
Steg 1. Klicka på Konton uppe till vänster
Steg 2. Klicka på “Lägg till konton”
Steg 3. Välj val nummer 2 (Exchange, Office 365)
Steg 4. Skriv in din e-postadress
Steg 5 . Skriv in ditt lösenord
Steg 6. Skriv in e-postadress igen på raden “Användarnamn”
Steg 7 Klicka på knappen “Avancerat” när nedanstående felmeddelande kommer upp :
Steg 8. Dra ut rutan så du ser alla fälten och fyll i enligt nedan (Server = exchange.rcasp.se ) och du måste ange ett kontonamn för e-post kontot (t.ex. “Förnamn Efternamn @ rCloud”
Steg 9. Klicka JA på nästa ruta
Steg 10 . Klart!
Om du får ett felmeddelande om att din brevlåda redan har 10 enheter kopplade, se den här länken för hur du löser det
Om du bara vill läsa e-epost via webmail så är länken dit http://mail.rcloud.se
Uppdatering 2024-09-16 Stödet för Windows Mail kommer försvinna under 2024 (det är alltså Microsoft själva som lägger ner stödet för Windows Mail ) så om du behöver ha en lokal koppling till mail hos oss måste du använda någonanna lösning. Vi har själva testat att använda Mozilla Thunderbird med tillägg och det fungerar