Det finns ett antal gratis e-posttjänster som t.ex @hotmail och @gmail och många många fler.
Hur de hanteras har vi ingen kontroll över och det finns egentligen ingen motpart för oss att kontakta mer än webbformulär och hoppas på det bästa.
Upplever ni problem att skicka till den typen av adresser rekommenderar vi att ni försöker nå mottagaren på andra e-postadresser om det är akut.
Generellt sett rekommenderar vi inte att något företag ska använda sig av gratis e-post adresser som inte är knuten till företagets domän.
Delvis för att vem som helst i världen kan registrera sådana adresser och delvis för att det helt enkelt inte ser riktigt bra ut.
Vår support för e-post till och från den typen av adresser är alltså begränsad då vi inte har en motpart att felsöka med.
Några tips dock
- Kontakta vår Helpdesk med felmeddelande så brukar vi snabbt kunna avgöra om det är något vi kan göra något åt eller ej.
- Försök nå mottagaren per telefon och kontrollera om de har en annan e-post adress ni kan skicka till
- Registrera ett tillfälligt konto i samma miljö som mottagaren har och skicka e-posten den vägen (en nödåtgärd vi inte rekommenderar ni gör permanent)
- Kontakta mottagaren och förklara problemet och det olämpliga i att använda gratistjänster för e-posthanteringen om man är ett företag.
Att skaffa en domän och giltig e-post är varken dyrt eller komplicerat.
Om ni vill kan ni hänvisa dem till JufCorp AB som kan hjälpa till eller till någon ann IT leverantör kunden kan tänkas ha.