Kundservice och support
Här hittar du allt du behöver för att komma igång, felsöka eller få svar på dina frågor.
Du kan kontrollera om vi har någon driftstörning som kan påverka er tjänst hos oss.
3. Ställa in e-post
Att skicka e-post från Carita Tandteknik
Categories: 3. Ställa in e-post, 7. Nyheter
Carita Tandteknik är utvecklat av Alfa eCare och används av många tandtekniska laboratorium.
För att förenkla fakturering stöder Carita t.ex e-postutskick . Ibland kan det här vara lite svårt att få till p.g.a. stängda brandväggar, SMTP regler o.s.v
För att lösa det har Alfa eCare valt att kontakt oss på Red Cloud IT för att hjälpa till med en enkel SMTP Relay as a Service för att förenkla för sina Carita Tandteknik-kunder.
Tjänsten innebär att ni får fakturor direkt från oss (d.v.s ni blir kund hos oss på Red Cloud IT för just den här funktionen).
Vi tar betalt per påbörjad månad och SMTP användare.
Om ni även vill vi hjälper till med att sätta upp SPF (se nedan) så fakturerar vi 2 timmar enligt gällande prislista på er första faktura.
För frågor om priser och tjänster, kontakta oss här eller ring
För att skicka e-post från Carita Tandteknik och använda vår SMTP as a Relay tjänst behöver de sakerna göras först.
Vi hjälper er naturligtvis gärna om ni behöver.
Kontrollera ert SPF record och var ni har er domän och DNS (namnservrar)
De flesta företag har redan en sak som kallas SPF record inställt. (SPF står för Sender Policy Framework och du kan läsa mer om det här på Wikipedia)
Kort beskrivet är det en mekanism för att minimera risken att någon obehörig utger sig för att skicka e-post från er domän,
SPF fungerar genom att mottagande e-post server ska kontrollera att den server som e-post kommer från är betrodd för att skicka e-post för den domänen.
För att kontrollera om er domän har ett SPF och vilka DNS (namnservrar) ni använder kan ni undersöka det enkelt här https://www.redcloud.se/dns/
Vårt SPF (redcloud.se) ser t.ex ut så här
v=spf1 ip4:89.107.213.148 ip4:89.107.213.158 include:rcasp.se include:_custspf.one.com -all
Det första som behöver göras är alltså att lägga till våra servrar som betrodda i ert SPF record .
Detta görs genom att ni loggar in hos den leverantör där ni har köpt er domän och där er DNS (namnservrar finns) hanteras
I vårt fall är det t.ex one.com som syns på bilden. Vanliga leverantörer i Sverige är t.ex Loopia. Bahnhof. Telia o.s.v.
Ni behöver lägga till (ta inte bort något) följande i ert SPF record
ip4:89.107.213.144/28 include:rcasp.se . Den raden ska in FÖRE ~all och efter v=spf1
Ni kan även lägga till bara två IP adresser så här
” ip4:89.107.213.148 ip4:89.107.213.158 include:rcasp.se ~all”
Nästa steg är att kontrollera och det gör ni enklast med samma verktyg som innan.
Kontrollera allt är grönt och att ni ändrat på SPF så det innehåller våra servrar.
Inställningar i Carita Tandteknik för e-post
När SPF är ordnat behöver det läggas in en del uppgifter i Carita som ni kommer få av oss .
Varje installation (Carita Server) behöver ha ett unikt användarnamn och lösenord.
(Om ni även behöver använda vår SMTP Relay tjänst för t.ex en scanner så behöver även scannern ha ett eget användarnamn och löseneord som ni enkelt kan beställa genom ett mail til vår helpdesk)
Användarnamnet kommer vara den e-post adress ni vill använda för utskick och till vilken ni vill ha svar (även eventuella felmeddelanden kommer hamna i den lådan t.ex faktura@ertföretag.se)
Starta Carita och välj System / Inställning / System
Leta upp fälten som på bilden nedan (dubbelklicka i de fälten för att editera och lägga till era uppgifter)
På raden för SMTP Port ska det alltid stå “587” (utan citationstecken)
På raden för SMTP Host ska det alltid stå “relay.rcasp.se ” (utan citationstecken)
Klicka i “Ja” för “Enable SSL”
Klicka i “Nej” för “Use default credentials”. Nu ska de andra valen dyka upp med “Credential user name”
E-post avsändare bör vara den ni fått av oss t.ex faktura@ertföretag.se (samma som Credential user name)
Credential password ska vara lösenordet från oss.
Er brandvägg behöver tillåta utgående trafik på port 587 (det här är en standardport för krypterad trafik som nästan alltid är öppen dock)
För övrig Carita support , vänligen kontakta AlfaeCare och deras Carita support
Category: 3. Ställa in e-postDen här sidan beskriver hur du sätter upp din mobiltelefon med några manuella ingrepp.
Det går även att automatisera och förenkla ännu mer för hela ert företag eller förening.
Läs mer om hur man gör det här
Sätta upp mobiltelefon / surfplattor mot mail
Upgifterna du behöver är
Server = exchange.rcasp.se
Din mailadress är ditt användarnamn
Ditt lösenord som du fått i ditt välkomstmail från oss
Konfigurera rCloud Exchange ActiveSync på iPhone, iPad eller iPod touch
När du lägger till ditt Exchange ActiveSync-konto kan du synkronisera Mail, Kontakter, Kalender, Påminnelser och Anteckningar med din iOS-enhet.
Lägga till ditt Exchange-konto
Tryck på Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar > Lägg till konto > Exchange.
Ange dina uppgifter
Ange din e-postadress och ditt lösenord. Om du vill kan du också ange en kontobeskrivning.
Ansluta till Exchange-servern
Din iOS-enhet kommer att försöka hitta Exchange-servern. Du kan behöva ange ytterligare serverinformation. Om du behöver hjälp kontaktar du administratören för Exchange-servern.
Här ska du ange server exchange.rcasp.se
Synkronisera innehållet
Du kan synkronisera Mail, Kontakter, Kalender, Påminnelser och Anteckningar. När du är klar trycker du på Spara.
Redigera dina Exchange-inställningar
Tryck på Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar, välj ditt Exchange-konto och tryck på Kontoinformation. Du kan också gå hit och ställa in automatiska meddelanden när du är borta från kontoret och ändra hur ofta du vill att Mail ska synkroniseras (standard är 7 dagar).
Konfigurera rCloud Exchange ActiveSync på Android, Galaxy Tabs o.s.v
Konfigurera manuellt
Tryck på Inställningar > Konton > Lägg till konto > E-post
.
Ange den fullständiga e-postadressen, till exempel anders.svensson@rcloud.se, och lösenordet och tryck på Manuell konfiguration
.
Acceptera standardinställningarna på sidan Inställningar för Exchange Server och tryck på Nästa. Om det ändå inte går att ansluta enheten måste du uppdatera följande kontoinformation.
- Domän\användarnamn Om den fullständiga e-postadressen inte står i rutan: ta bort det som står där och skriv i stället den fullständiga e-postadressen, till exempel @outlook.com. Om Domän och Användarnamn är separata textrutor i din enhet kan du lämna Domän tomt, och i stället skriva den fullständiga e-postadressen i rutan Användarnamn.
- Lösenord Använd samma lösenord som du använder för ditt konto.
- Servernamn Använd exchange.rcasp.se
Kontrollera att kryssrutan Använd säker anslutning (SSL) är markerad. Tryck sedan på Nästa
.
Om du får en aktiveringsbegäran väljer du OK (om du vill fortsätta med konfigurationen).
Ändra eller acceptera standardinställningarna för synkronisering. Tryck på Nästa.
Ange ett namn för kontot och tryck sedan på Klar.Om du synkroniserade kalendern och kontakterna i steg 6 kan du gå till de apparna på telefonen för att visa de objekt som ligger där. Om du även synkroniserade uppgifterna bör de nu visas i kalenderappen på enheten. Det kan ta några minuter innan allt har synkroniserats.
Du kan även använda webbläsaren på din enhet för att kontrollera ett e-postkonto Gå till http://mail.rcloud.se och logga in på e-postkontot.
Tips: Första gången du lägger in t.ex. en ny kontakt eller något i kalendern, tänk på att välja Exchange kontos hos Red Cloud IT så att det synkroniseras till servern .
Nästa gång kommer din telefon att komma ihåg det senaste valet
Tips: Om du har kontakter sparade på din telefon så kan du välja att exportera alla till den lokala telefonen och sedan importera in dem i ditt Exchange konto i rCloud för att få dem synkroniserade
Tips: Om du skulle tappa bort din telefon och vill rensa den från allt som synkroniserats kan du göra det genom att logga in i webmailen där du kan hantera mobila enheter.
Adressen till webmailen är http://mail.rcloud.se
Om du får ett felmeddelande om att din brevlåda redan har 10 enheter kopplade, se den här länken för hur du löser det
Om du haft din e-post hos en annan leverantör så tänk på att externa DNS pekare för MX bör pekas om först för att undvika några glapp i e-posthanteringen.
Efter det skapar du en .PST fil från din Outlook och laddar upp till din hemkatalog via den här länken
När du laddat upp din PST fil följer du instruktionerna nedan för att importera dina gamla mail, kontakter och kalender
TIPS: När du är klar med allt rekommenderar vi att du tar bort det gamla kontot för din tidigare leverantör eller i vart fall inaktiverar synkronisering för att slippa felmeddelanden om att kontot inte går att nå elelr logga in på (din gamla leverantör kommer förr eller senare säkert att stänga ner det kontot)
Importera gammal e-post , kontakter och kalender
Starta Outlook i rCloud
Klicka högst upp till vänster i Outlook och leta upp upp valet Öppna och klicka på knappen ”Importera”
Välj där det står Importera från fil.
Leta upp backup-filen f(.PST du laddat upp ) från din Z: (Z:\ är alltid din egen privata hemkatalog ocgh det är den du ser när du laddar upp och ner filer via länken ovan )
Markera filen och välj ut det du vill importera (rent tekniskt sett går det importera allt men det kanske är ett bra tillfälle städa upp ? De gamla sakerna finns ju kvar i backup filen och i standard kan din nya brevlåda vara max 2 GB stor )
Markera t.ex. Kalender (eller kontakter eller vad det nu är du vill importera ) i nästa ruta och klicka nästa .
Nu kommer importen att köras igång och era kalenderinlägg kommer importeras till rCloud mailen och bli synliga även i mobiltelefon, webbmail och i kalendern i Outlook rCloud.
Här är en länk som beskriver i stora drag vilka steg som göras (skillnaden är att de importerar hela filen men det går som sagt att bara importera delar genom att expandera ut ”trädet” i filen och välja ut bara det man vill ha som t.ex kalender)
När du är klar med detta går du vidare till att sätta upp t.ex. mobiltelefon / surfplatta eller t.ex. Windows 10 E-post
Category: 3. Ställa in e-postStarta Outlook i rCloud
Klicka högst upp till vänster i Outlook och leta upp upp valet Öppna och klicka på knappen ”Importera”
Välj där det står Importera från fil.
Leta upp backup-filen f(.PST du laddat upp ) från din Z: (Z:\ är alltid din egen privata hemkatalog d.v.s bara du kan se den)
Markera filen och välj ut det du vill importera (rent tekniskt sett går det importera allt men det kanske är ett bra tillfälle städa upp ? De gamla sakerna finns ju kvar i backup filen och i standard kan din nya brevlåda vara max 2 GB stor )
Markera t.ex. Kalender (eller kontakter eller vad det nu är du vill importera ) i nästa ruta och klicka nästa .
Nu kommer importen att köras igång och era kalenderinlägg kommer importeras till rCloud mailen och bli synliga även i mobiltelefon, webmail och i kalendern i Outlook rCloud.
Här är en länk som beskriver i stora drag vilka steg som göras (skillnaden är att de importerar hela filen men det går som sagt att bara importera delar genom att expandera ut ”trädet” i filen och välja ut bara det man vill ha som t.ex kalender)
Category: 3. Ställa in e-postJavisst.
För det behöver vi skapa en speciell användare för just er scanner med rättigheter att skicka e-post via våra system.
Har ni flera scanners så skapar vi en unik användare per enhet. Läs mer här
Vi kallar den här tjänsten för SMTP Relay as a Service och den är tillgänglig även för företag och föreningar som vill teckna den separat utan andra rCloud tjänster
Category: 3. Ställa in e-postWindows 10 är ett väldigt populärt operativsystem hos många av våra användare och för dem av våra kunder som har sin e-posthantering hos oss på Red Cloud vill vi visa hur man enkelt kan sätta upp och använda den inbyggda, gratis e-postklienten som kommer med operativsystemet.
Det finns även en inbyggd e-postklient i MAC som man kan användas.
Starta programmet via ikonen e-post genom att klicka på Windows logon längst ner till vänster och leta upp E post bland ikonerna i startmenyn (oftast uppe till höger)
Steg 1. Klicka på Konton uppe till vänster
Steg 2. Klicka på “Lägg till konton”
Steg 3. Välj val nummer 2 (Exchange, Office 365)
Steg 4. Skriv in din e-postadress
Steg 5 . Skriv in ditt lösenord
Steg 6. Skriv in e-postadress igen på raden “Användarnamn”
Steg 7 Klicka på knappen “Avancerat” när nedanstående felmeddelande kommer upp :
Steg 8. Dra ut rutan så du ser alla fälten och fyll i enligt nedan (Server = exchange.rcasp.se ) och du måste ange ett kontonamn för e-post kontot (t.ex. “Förnamn Efternamn @ rCloud”
Steg 9. Klicka JA på nästa ruta
Steg 10 . Klart!
Om du får ett felmeddelande om att din brevlåda redan har 10 enheter kopplade, se den här länken för hur du löser det
Om du bara vill läsa e-epost via webmail så är länken dit http://mail.rcloud.se
Uppdatering 2024-09-16 Stödet för Windows Mail kommer försvinna under 2024 (det är alltså Microsoft själva som lägger ner stödet för Windows Mail ) så om du behöver ha en lokal koppling till mail hos oss måste du använda någonanna lösning. Vi har själva testat att använda Mozilla Thunderbird med tillägg och det fungerar
Category: 3. Ställa in e-postKonfigurera rCloud Exchange ActiveSync på iPhone, iPad eller iPod touch
När du lägger till ditt Exchange ActiveSync-konto kan du synkronisera Mail, Kontakter, Kalender, Påminnelser och Anteckningar med din iOS-enhet.
Lägga till ditt Exchange-konto
Tryck på Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar > Lägg till konto > Exchange.
Ange dina uppgifter
Ange din e-postadress och ditt lösenord. Om du vill kan du också ange en kontobeskrivning.
Din iOS-enhet kommer att försöka hitta Exchange-servern. Du kan behöva ange ytterligare serverinformation.
Här ska du ange server exchange.rcasp.se
Du kan även behöva ange (beroende på version av mail och operativsystem)
Den här URL kan behövas (under internal och external url)
https://exchange.rcasp.se/EWS/Exchange.asmx
Synkronisera innehållet
Du kan synkronisera Mail, Kontakter, Kalender, Påminnelser och Anteckningar. När du är klar trycker du på Spara.
Redigera dina Exchange-inställningar
Tryck på Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar, välj ditt Exchange-konto och tryck på Kontoinformation. Du kan också gå hit och ställa in automatiska meddelanden när du är borta från kontoret och ändra hur ofta du vill att Mail ska synkroniseras (standard är 7 dagar).
För OS X 10.10 och senare
Set up Exchange account access using Mac OS X 10.10 or later
If you're running Mac OS X version 10.10 or later, follow these steps to set up an Exchange email account:
Open Mail, and then do one of the following:
If you've never used Mail to set up an email account, the Welcome to Mail page opens. Go to step 2.
If you've used Mail to create email accounts, select Mail > Add Account.
Select Exchange > Continue.
Enter the name, email address and password for your Exchange account > Sign In.
Den här URL kan behövas (under internal och external url)
https://exchange.rcasp.se/EWS/Exchange.asmx
Choose the Mac apps you want to use with this account. Available choices are Mail, Contacts, Calendar, Reminders, and Notes.
Click Done.
https://blog.redcloud.se/installera-rcloud-office-pa-windows-android-och-ios/satta-upp-din-telefon-mot-rcloud-mail-iphone-android/
Hur man konfigurerar e-postklienten Mailbird mot molntjänsten rCloud Office
Category: 3. Ställa in e-postEftersom Microsoft bestämt sig för att lägga ner stödet för Windows Mail så finns det några andra alternativ.
- Använda dina vanliga ikoner i programgruppen och starta din Outlook
- Använda e-post över på url http://mail.rcloud.se
- Anvädna tredjepartslösningar . Här finns t.ex. Mozilla Thunderbird (som dock kräver några tillägg som OWL for Exchange) och även klienten Mailbird. Båda kommer med en liten kostnad dock.
Det här inlägget visar hur inställningarna ska se ut för att sätta upp Mailbird. - installera programvaran först och installera den .
- Sätt sedan upp ett konto med följande inställningar (välj Server som Exchange)
Texten för server URL ska vara
https://exchange.rcasp.se/EWS/Exchange.asmx
Att använda Mozilla Thunderbird mot e-post i molntjänsten rCloud Office
Category: 3. Ställa in e-post- Använda dina vanliga ikoner i programgruppen och starta din Outlook
- Använda e-post över på url http://mail.rcloud.se
- Använda tredjepartslösningar . Här finns t.ex. Mozilla Thunderbird (som dock kräver några tillägg som OWL for Exchange) och även klienten Mailbird. Båda kommer med en liten kostnad dock.
Här beskriver de grundläggande inställningarna för Mozilla Thuunderbird att fungera mot e-post i molntjänsten rCloud Office
1 Ladda ner Mozilla Thunderbird och OWL for Exchange
Konfigurera OWL enligt nedan.
Category: 3. Ställa in e-postI vårt fall är e-posttjänsterna mer av en tilläggstjänst för de kunder som behöver ha det hos oss av olika skäl. Vårt mål är att ge er tillgång till andra typer av kontorsapplikaioner som Visma, Hogia, Monitor o.s.v
Det finns ingen motsättning i att använda t.ex. Office 365 för e-post (så länge man medvetet väljer att ha sitt data hos Microsoft och tänker på saker som GDPR, Cloud Act o.s.v. ) .
När er e-post hanteras av Office 365 så finns det alltså ert data hos dem och inget vi råder över,
För att Office 365 ska fungera i vår miljö krävs ni har en licens som är minst Office 365 Business Premium (eller E3).
Om man vill koppla ihop t.ex. Outlook i rCloud med sin e-post i Office 365 så går det att göra dock .
(Om ni bara behöver en e-post klient för att skicka ut e-post så behövs egentligen inte den här uppsättningen )
Om ni har era program i Gen II är det bara att logga in i era Office 365 program som vanligt
Nedan är om ni har era program i rCloud Office Gen I dvs med Outlook 2010.
Gör så här: (Klicka där vi markerat gult och skriv in som det står i respektive bild)
Nedan är samma förfarande men beskrivet med ren text (engelska):
When the wizard loads choose to configure a new exchange account
For the server enter: outlook.office365.com
Email and password should be the Office 365 email and password
Click “More Settings” in the bottom right
Under the Advanced tab uncheck “Download shared folders”.
Under the security tab, in the “Logon network security” drop-down select Anonymous Authentication.
Under the ‘connection’ tab check “Connect to Microsoft Exchange using HTTP”.
Click “Exchange Proxy Settings” use the URL: outlook.office365.com
Tick “Only connect to proxy servers that have this principal name in their certificate” and enter: msstd:outlook.com
Check both the checkboxes
Under “proxy authentication settings” drop down select “Basic Authentication”.
Now reload Outlook and sign in at the first prompt. Be sure to check “Remember password”.
7. Nyheter
Att skicka e-post från Carita Tandteknik
Categories: 3. Ställa in e-post, 7. Nyheter
Carita Tandteknik är utvecklat av Alfa eCare och används av många tandtekniska laboratorium.
För att förenkla fakturering stöder Carita t.ex e-postutskick . Ibland kan det här vara lite svårt att få till p.g.a. stängda brandväggar, SMTP regler o.s.v
För att lösa det har Alfa eCare valt att kontakt oss på Red Cloud IT för att hjälpa till med en enkel SMTP Relay as a Service för att förenkla för sina Carita Tandteknik-kunder.
Tjänsten innebär att ni får fakturor direkt från oss (d.v.s ni blir kund hos oss på Red Cloud IT för just den här funktionen).
Vi tar betalt per påbörjad månad och SMTP användare.
Om ni även vill vi hjälper till med att sätta upp SPF (se nedan) så fakturerar vi 2 timmar enligt gällande prislista på er första faktura.
För frågor om priser och tjänster, kontakta oss här eller ring
För att skicka e-post från Carita Tandteknik och använda vår SMTP as a Relay tjänst behöver de sakerna göras först.
Vi hjälper er naturligtvis gärna om ni behöver.
Kontrollera ert SPF record och var ni har er domän och DNS (namnservrar)
De flesta företag har redan en sak som kallas SPF record inställt. (SPF står för Sender Policy Framework och du kan läsa mer om det här på Wikipedia)
Kort beskrivet är det en mekanism för att minimera risken att någon obehörig utger sig för att skicka e-post från er domän,
SPF fungerar genom att mottagande e-post server ska kontrollera att den server som e-post kommer från är betrodd för att skicka e-post för den domänen.
För att kontrollera om er domän har ett SPF och vilka DNS (namnservrar) ni använder kan ni undersöka det enkelt här https://www.redcloud.se/dns/
Vårt SPF (redcloud.se) ser t.ex ut så här
v=spf1 ip4:89.107.213.148 ip4:89.107.213.158 include:rcasp.se include:_custspf.one.com -all
Det första som behöver göras är alltså att lägga till våra servrar som betrodda i ert SPF record .
Detta görs genom att ni loggar in hos den leverantör där ni har köpt er domän och där er DNS (namnservrar finns) hanteras
I vårt fall är det t.ex one.com som syns på bilden. Vanliga leverantörer i Sverige är t.ex Loopia. Bahnhof. Telia o.s.v.
Ni behöver lägga till (ta inte bort något) följande i ert SPF record
ip4:89.107.213.144/28 include:rcasp.se . Den raden ska in FÖRE ~all och efter v=spf1
Ni kan även lägga till bara två IP adresser så här
” ip4:89.107.213.148 ip4:89.107.213.158 include:rcasp.se ~all”
Nästa steg är att kontrollera och det gör ni enklast med samma verktyg som innan.
Kontrollera allt är grönt och att ni ändrat på SPF så det innehåller våra servrar.
Inställningar i Carita Tandteknik för e-post
När SPF är ordnat behöver det läggas in en del uppgifter i Carita som ni kommer få av oss .
Varje installation (Carita Server) behöver ha ett unikt användarnamn och lösenord.
(Om ni även behöver använda vår SMTP Relay tjänst för t.ex en scanner så behöver även scannern ha ett eget användarnamn och löseneord som ni enkelt kan beställa genom ett mail til vår helpdesk)
Användarnamnet kommer vara den e-post adress ni vill använda för utskick och till vilken ni vill ha svar (även eventuella felmeddelanden kommer hamna i den lådan t.ex faktura@ertföretag.se)
Starta Carita och välj System / Inställning / System
Leta upp fälten som på bilden nedan (dubbelklicka i de fälten för att editera och lägga till era uppgifter)
På raden för SMTP Port ska det alltid stå “587” (utan citationstecken)
På raden för SMTP Host ska det alltid stå “relay.rcasp.se ” (utan citationstecken)
Klicka i “Ja” för “Enable SSL”
Klicka i “Nej” för “Use default credentials”. Nu ska de andra valen dyka upp med “Credential user name”
E-post avsändare bör vara den ni fått av oss t.ex faktura@ertföretag.se (samma som Credential user name)
Credential password ska vara lösenordet från oss.
Er brandvägg behöver tillåta utgående trafik på port 587 (det här är en standardport för krypterad trafik som nästan alltid är öppen dock)
För övrig Carita support , vänligen kontakta AlfaeCare och deras Carita support
3. Ställa in e-post
Att skicka e-post från Carita Tandteknik
Carita Tandteknik är utvecklat av Alfa eCare och används av många tandtekniska laboratorium.
För att förenkla fakturering stöder Carita t.ex e-postutskick . Ibland kan det här vara lite svårt att få till p.g.a. stängda brandväggar, SMTP regler o.s.v
För att lösa det har Alfa eCare valt att kontakt oss på Red Cloud IT för att hjälpa till med en enkel SMTP Relay as a Service för att förenkla för sina Carita Tandteknik-kunder.
Tjänsten innebär att ni får fakturor direkt från oss (d.v.s ni blir kund hos oss på Red Cloud IT för just den här funktionen).
Vi tar betalt per påbörjad månad och SMTP användare.
Om ni även vill vi hjälper till med att sätta upp SPF (se nedan) så fakturerar vi 2 timmar enligt gällande prislista på er första faktura.
För frågor om priser och tjänster, kontakta oss här eller ring
För att skicka e-post från Carita Tandteknik och använda vår SMTP as a Relay tjänst behöver de sakerna göras först.
Vi hjälper er naturligtvis gärna om ni behöver.
Kontrollera ert SPF record och var ni har er domän och DNS (namnservrar)
De flesta företag har redan en sak som kallas SPF record inställt. (SPF står för Sender Policy Framework och du kan läsa mer om det här på Wikipedia)
Kort beskrivet är det en mekanism för att minimera risken att någon obehörig utger sig för att skicka e-post från er domän,
SPF fungerar genom att mottagande e-post server ska kontrollera att den server som e-post kommer från är betrodd för att skicka e-post för den domänen.
För att kontrollera om er domän har ett SPF och vilka DNS (namnservrar) ni använder kan ni undersöka det enkelt här https://www.redcloud.se/dns/
Vårt SPF (redcloud.se) ser t.ex ut så här
v=spf1 ip4:89.107.213.148 ip4:89.107.213.158 include:rcasp.se include:_custspf.one.com -all
Det första som behöver göras är alltså att lägga till våra servrar som betrodda i ert SPF record .
Detta görs genom att ni loggar in hos den leverantör där ni har köpt er domän och där er DNS (namnservrar finns) hanteras
I vårt fall är det t.ex one.com som syns på bilden. Vanliga leverantörer i Sverige är t.ex Loopia. Bahnhof. Telia o.s.v.
Ni behöver lägga till (ta inte bort något) följande i ert SPF record
ip4:89.107.213.144/28 include:rcasp.se . Den raden ska in FÖRE ~all och efter v=spf1
Ni kan även lägga till bara två IP adresser så här
” ip4:89.107.213.148 ip4:89.107.213.158 include:rcasp.se ~all”
Nästa steg är att kontrollera och det gör ni enklast med samma verktyg som innan.
Kontrollera allt är grönt och att ni ändrat på SPF så det innehåller våra servrar.
Inställningar i Carita Tandteknik för e-post
När SPF är ordnat behöver det läggas in en del uppgifter i Carita som ni kommer få av oss .
Varje installation (Carita Server) behöver ha ett unikt användarnamn och lösenord.
(Om ni även behöver använda vår SMTP Relay tjänst för t.ex en scanner så behöver även scannern ha ett eget användarnamn och löseneord som ni enkelt kan beställa genom ett mail til vår helpdesk)
Användarnamnet kommer vara den e-post adress ni vill använda för utskick och till vilken ni vill ha svar (även eventuella felmeddelanden kommer hamna i den lådan t.ex faktura@ertföretag.se)
Starta Carita och välj System / Inställning / System
Leta upp fälten som på bilden nedan (dubbelklicka i de fälten för att editera och lägga till era uppgifter)
På raden för SMTP Port ska det alltid stå “587” (utan citationstecken)
På raden för SMTP Host ska det alltid stå “relay.rcasp.se ” (utan citationstecken)
Klicka i “Ja” för “Enable SSL”
Klicka i “Nej” för “Use default credentials”. Nu ska de andra valen dyka upp med “Credential user name”
E-post avsändare bör vara den ni fått av oss t.ex faktura@ertföretag.se (samma som Credential user name)
Credential password ska vara lösenordet från oss.
Er brandvägg behöver tillåta utgående trafik på port 587 (det här är en standardport för krypterad trafik som nästan alltid är öppen dock)
För övrig Carita support , vänligen kontakta AlfaeCare och deras Carita support
Den här sidan beskriver hur du sätter upp din mobiltelefon med några manuella ingrepp.
Det går även att automatisera och förenkla ännu mer för hela ert företag eller förening.
Läs mer om hur man gör det här
Sätta upp mobiltelefon / surfplattor mot mail
Upgifterna du behöver är
Server = exchange.rcasp.se
Din mailadress är ditt användarnamn
Ditt lösenord som du fått i ditt välkomstmail från oss
Konfigurera rCloud Exchange ActiveSync på iPhone, iPad eller iPod touch
När du lägger till ditt Exchange ActiveSync-konto kan du synkronisera Mail, Kontakter, Kalender, Påminnelser och Anteckningar med din iOS-enhet.
Lägga till ditt Exchange-konto
Tryck på Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar > Lägg till konto > Exchange.
Ange dina uppgifter
Ange din e-postadress och ditt lösenord. Om du vill kan du också ange en kontobeskrivning.
Ansluta till Exchange-servern
Din iOS-enhet kommer att försöka hitta Exchange-servern. Du kan behöva ange ytterligare serverinformation. Om du behöver hjälp kontaktar du administratören för Exchange-servern.
Här ska du ange server exchange.rcasp.se
Synkronisera innehållet
Du kan synkronisera Mail, Kontakter, Kalender, Påminnelser och Anteckningar. När du är klar trycker du på Spara.
Redigera dina Exchange-inställningar
Tryck på Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar, välj ditt Exchange-konto och tryck på Kontoinformation. Du kan också gå hit och ställa in automatiska meddelanden när du är borta från kontoret och ändra hur ofta du vill att Mail ska synkroniseras (standard är 7 dagar).
Konfigurera rCloud Exchange ActiveSync på Android, Galaxy Tabs o.s.v
Konfigurera manuellt
Tryck på Inställningar > Konton > Lägg till konto > E-post
.
Ange den fullständiga e-postadressen, till exempel anders.svensson@rcloud.se, och lösenordet och tryck på Manuell konfiguration
.
Acceptera standardinställningarna på sidan Inställningar för Exchange Server och tryck på Nästa. Om det ändå inte går att ansluta enheten måste du uppdatera följande kontoinformation.
- Domän\användarnamn Om den fullständiga e-postadressen inte står i rutan: ta bort det som står där och skriv i stället den fullständiga e-postadressen, till exempel @outlook.com. Om Domän och Användarnamn är separata textrutor i din enhet kan du lämna Domän tomt, och i stället skriva den fullständiga e-postadressen i rutan Användarnamn.
- Lösenord Använd samma lösenord som du använder för ditt konto.
- Servernamn Använd exchange.rcasp.se
Kontrollera att kryssrutan Använd säker anslutning (SSL) är markerad. Tryck sedan på Nästa
.
Ändra eller acceptera standardinställningarna för synkronisering. Tryck på Nästa.
Ange ett namn för kontot och tryck sedan på Klar.
Om du synkroniserade kalendern och kontakterna i steg 6 kan du gå till de apparna på telefonen för att visa de objekt som ligger där. Om du även synkroniserade uppgifterna bör de nu visas i kalenderappen på enheten. Det kan ta några minuter innan allt har synkroniserats.
Du kan även använda webbläsaren på din enhet för att kontrollera ett e-postkonto Gå till http://mail.rcloud.se och logga in på e-postkontot.
Tips: Första gången du lägger in t.ex. en ny kontakt eller något i kalendern, tänk på att välja Exchange kontos hos Red Cloud IT så att det synkroniseras till servern .
Nästa gång kommer din telefon att komma ihåg det senaste valet
Tips: Om du har kontakter sparade på din telefon så kan du välja att exportera alla till den lokala telefonen och sedan importera in dem i ditt Exchange konto i rCloud för att få dem synkroniserade
Tips: Om du skulle tappa bort din telefon och vill rensa den från allt som synkroniserats kan du göra det genom att logga in i webmailen där du kan hantera mobila enheter.
Adressen till webmailen är http://mail.rcloud.se
Om du får ett felmeddelande om att din brevlåda redan har 10 enheter kopplade, se den här länken för hur du löser det
Om du haft din e-post hos en annan leverantör så tänk på att externa DNS pekare för MX bör pekas om först för att undvika några glapp i e-posthanteringen.
Efter det skapar du en .PST fil från din Outlook och laddar upp till din hemkatalog via den här länken
När du laddat upp din PST fil följer du instruktionerna nedan för att importera dina gamla mail, kontakter och kalender
TIPS: När du är klar med allt rekommenderar vi att du tar bort det gamla kontot för din tidigare leverantör eller i vart fall inaktiverar synkronisering för att slippa felmeddelanden om att kontot inte går att nå elelr logga in på (din gamla leverantör kommer förr eller senare säkert att stänga ner det kontot)
Importera gammal e-post , kontakter och kalender
Starta Outlook i rCloud
Klicka högst upp till vänster i Outlook och leta upp upp valet Öppna och klicka på knappen ”Importera”
Välj där det står Importera från fil.
Leta upp backup-filen f(.PST du laddat upp ) från din Z: (Z:\ är alltid din egen privata hemkatalog ocgh det är den du ser när du laddar upp och ner filer via länken ovan )
Markera filen och välj ut det du vill importera (rent tekniskt sett går det importera allt men det kanske är ett bra tillfälle städa upp ? De gamla sakerna finns ju kvar i backup filen och i standard kan din nya brevlåda vara max 2 GB stor )
Markera t.ex. Kalender (eller kontakter eller vad det nu är du vill importera ) i nästa ruta och klicka nästa .
Nu kommer importen att köras igång och era kalenderinlägg kommer importeras till rCloud mailen och bli synliga även i mobiltelefon, webbmail och i kalendern i Outlook rCloud.
Här är en länk som beskriver i stora drag vilka steg som göras (skillnaden är att de importerar hela filen men det går som sagt att bara importera delar genom att expandera ut ”trädet” i filen och välja ut bara det man vill ha som t.ex kalender)
När du är klar med detta går du vidare till att sätta upp t.ex. mobiltelefon / surfplatta eller t.ex. Windows 10 E-post
Starta Outlook i rCloud
Klicka högst upp till vänster i Outlook och leta upp upp valet Öppna och klicka på knappen ”Importera”
Välj där det står Importera från fil.
Leta upp backup-filen f(.PST du laddat upp ) från din Z: (Z:\ är alltid din egen privata hemkatalog d.v.s bara du kan se den)
Markera filen och välj ut det du vill importera (rent tekniskt sett går det importera allt men det kanske är ett bra tillfälle städa upp ? De gamla sakerna finns ju kvar i backup filen och i standard kan din nya brevlåda vara max 2 GB stor )
Markera t.ex. Kalender (eller kontakter eller vad det nu är du vill importera ) i nästa ruta och klicka nästa .
Nu kommer importen att köras igång och era kalenderinlägg kommer importeras till rCloud mailen och bli synliga även i mobiltelefon, webmail och i kalendern i Outlook rCloud.
Här är en länk som beskriver i stora drag vilka steg som göras (skillnaden är att de importerar hela filen men det går som sagt att bara importera delar genom att expandera ut ”trädet” i filen och välja ut bara det man vill ha som t.ex kalender)
Javisst.
För det behöver vi skapa en speciell användare för just er scanner med rättigheter att skicka e-post via våra system.
Har ni flera scanners så skapar vi en unik användare per enhet. Läs mer här
Vi kallar den här tjänsten för SMTP Relay as a Service och den är tillgänglig även för företag och föreningar som vill teckna den separat utan andra rCloud tjänster
Windows 10 är ett väldigt populärt operativsystem hos många av våra användare och för dem av våra kunder som har sin e-posthantering hos oss på Red Cloud vill vi visa hur man enkelt kan sätta upp och använda den inbyggda, gratis e-postklienten som kommer med operativsystemet.
Det finns även en inbyggd e-postklient i MAC som man kan användas.
Starta programmet via ikonen e-post genom att klicka på Windows logon längst ner till vänster och leta upp E post bland ikonerna i startmenyn (oftast uppe till höger)
Steg 1. Klicka på Konton uppe till vänster
Steg 2. Klicka på “Lägg till konton”
Steg 3. Välj val nummer 2 (Exchange, Office 365)
Steg 4. Skriv in din e-postadress
Steg 5 . Skriv in ditt lösenord
Steg 6. Skriv in e-postadress igen på raden “Användarnamn”
Steg 7 Klicka på knappen “Avancerat” när nedanstående felmeddelande kommer upp :
Steg 8. Dra ut rutan så du ser alla fälten och fyll i enligt nedan (Server = exchange.rcasp.se ) och du måste ange ett kontonamn för e-post kontot (t.ex. “Förnamn Efternamn @ rCloud”
Steg 9. Klicka JA på nästa ruta
Steg 10 . Klart!
Om du får ett felmeddelande om att din brevlåda redan har 10 enheter kopplade, se den här länken för hur du löser det
Om du bara vill läsa e-epost via webmail så är länken dit http://mail.rcloud.se
Uppdatering 2024-09-16 Stödet för Windows Mail kommer försvinna under 2024 (det är alltså Microsoft själva som lägger ner stödet för Windows Mail ) så om du behöver ha en lokal koppling till mail hos oss måste du använda någonanna lösning. Vi har själva testat att använda Mozilla Thunderbird med tillägg och det fungerar
Konfigurera rCloud Exchange ActiveSync på iPhone, iPad eller iPod touch När du lägger till ditt Exchange ActiveSync-konto kan du synkronisera Mail, Kontakter, Kalender, Påminnelser och Anteckningar med din iOS-enhet. Lägga till ditt Exchange-konto Tryck på Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar > Lägg till konto > Exchange. Ange dina uppgifter Ange din e-postadress och ditt lösenord. Om du vill kan du också ange en kontobeskrivning. Din iOS-enhet kommer att försöka hitta Exchange-servern. Du kan behöva ange ytterligare serverinformation. Här ska du ange server exchange.rcasp.se Du kan även behöva ange (beroende på version av mail och operativsystem) Den här URL kan behövas (under internal och external url) https://exchange.rcasp.se/EWS/Exchange.asmx Synkronisera innehållet Du kan synkronisera Mail, Kontakter, Kalender, Påminnelser och Anteckningar. När du är klar trycker du på Spara. Redigera dina Exchange-inställningar Tryck på Inställningar > E-post, kontakter, kalendrar, välj ditt Exchange-konto och tryck på Kontoinformation. Du kan också gå hit och ställa in automatiska meddelanden när du är borta från kontoret och ändra hur ofta du vill att Mail ska synkroniseras (standard är 7 dagar). För OS X 10.10 och senare Set up Exchange account access using Mac OS X 10.10 or later If you're running Mac OS X version 10.10 or later, follow these steps to set up an Exchange email account: Open Mail, and then do one of the following: If you've never used Mail to set up an email account, the Welcome to Mail page opens. Go to step 2. If you've used Mail to create email accounts, select Mail > Add Account. Select Exchange > Continue. Enter the name, email address and password for your Exchange account > Sign In. Den här URL kan behövas (under internal och external url) https://exchange.rcasp.se/EWS/Exchange.asmx Choose the Mac apps you want to use with this account. Available choices are Mail, Contacts, Calendar, Reminders, and Notes. Click Done. https://blog.redcloud.se/installera-rcloud-office-pa-windows-android-och-ios/satta-upp-din-telefon-mot-rcloud-mail-iphone-android/
Hur man konfigurerar e-postklienten Mailbird mot molntjänsten rCloud Office
Eftersom Microsoft bestämt sig för att lägga ner stödet för Windows Mail så finns det några andra alternativ.
- Använda dina vanliga ikoner i programgruppen och starta din Outlook
- Använda e-post över på url http://mail.rcloud.se
- Anvädna tredjepartslösningar . Här finns t.ex. Mozilla Thunderbird (som dock kräver några tillägg som OWL for Exchange) och även klienten Mailbird. Båda kommer med en liten kostnad dock.
Det här inlägget visar hur inställningarna ska se ut för att sätta upp Mailbird. - installera programvaran först och installera den .
- Sätt sedan upp ett konto med följande inställningar (välj Server som Exchange)
Texten för server URL ska vara
https://exchange.rcasp.se/EWS/Exchange.asmx
Att använda Mozilla Thunderbird mot e-post i molntjänsten rCloud Office
- Använda dina vanliga ikoner i programgruppen och starta din Outlook
- Använda e-post över på url http://mail.rcloud.se
- Använda tredjepartslösningar . Här finns t.ex. Mozilla Thunderbird (som dock kräver några tillägg som OWL for Exchange) och även klienten Mailbird. Båda kommer med en liten kostnad dock.
Här beskriver de grundläggande inställningarna för Mozilla Thuunderbird att fungera mot e-post i molntjänsten rCloud Office
1 Ladda ner Mozilla Thunderbird och OWL for Exchange
Konfigurera OWL enligt nedan.
I vårt fall är e-posttjänsterna mer av en tilläggstjänst för de kunder som behöver ha det hos oss av olika skäl. Vårt mål är att ge er tillgång till andra typer av kontorsapplikaioner som Visma, Hogia, Monitor o.s.v
Det finns ingen motsättning i att använda t.ex. Office 365 för e-post (så länge man medvetet väljer att ha sitt data hos Microsoft och tänker på saker som GDPR, Cloud Act o.s.v. ) .
När er e-post hanteras av Office 365 så finns det alltså ert data hos dem och inget vi råder över,
För att Office 365 ska fungera i vår miljö krävs ni har en licens som är minst Office 365 Business Premium (eller E3).
Om man vill koppla ihop t.ex. Outlook i rCloud med sin e-post i Office 365 så går det att göra dock .
(Om ni bara behöver en e-post klient för att skicka ut e-post så behövs egentligen inte den här uppsättningen )
Om ni har era program i Gen II är det bara att logga in i era Office 365 program som vanligt
Nedan är om ni har era program i rCloud Office Gen I dvs med Outlook 2010.
Gör så här: (Klicka där vi markerat gult och skriv in som det står i respektive bild)
Nedan är samma förfarande men beskrivet med ren text (engelska):
When the wizard loads choose to configure a new exchange account
For the server enter: outlook.office365.com
Email and password should be the Office 365 email and password
Click “More Settings” in the bottom right
Under the Advanced tab uncheck “Download shared folders”.
Under the security tab, in the “Logon network security” drop-down select Anonymous Authentication.
Under the ‘connection’ tab check “Connect to Microsoft Exchange using HTTP”.
Click “Exchange Proxy Settings” use the URL: outlook.office365.com
Tick “Only connect to proxy servers that have this principal name in their certificate” and enter: msstd:outlook.com
Check both the checkboxes
Under “proxy authentication settings” drop down select “Basic Authentication”.
Now reload Outlook and sign in at the first prompt. Be sure to check “Remember password”.
7. Nyheter
Att skicka e-post från Carita Tandteknik
Carita Tandteknik är utvecklat av Alfa eCare och används av många tandtekniska laboratorium.
För att förenkla fakturering stöder Carita t.ex e-postutskick . Ibland kan det här vara lite svårt att få till p.g.a. stängda brandväggar, SMTP regler o.s.v
För att lösa det har Alfa eCare valt att kontakt oss på Red Cloud IT för att hjälpa till med en enkel SMTP Relay as a Service för att förenkla för sina Carita Tandteknik-kunder.
Tjänsten innebär att ni får fakturor direkt från oss (d.v.s ni blir kund hos oss på Red Cloud IT för just den här funktionen).
Vi tar betalt per påbörjad månad och SMTP användare.
Om ni även vill vi hjälper till med att sätta upp SPF (se nedan) så fakturerar vi 2 timmar enligt gällande prislista på er första faktura.
För frågor om priser och tjänster, kontakta oss här eller ring
För att skicka e-post från Carita Tandteknik och använda vår SMTP as a Relay tjänst behöver de sakerna göras först.
Vi hjälper er naturligtvis gärna om ni behöver.
Kontrollera ert SPF record och var ni har er domän och DNS (namnservrar)
De flesta företag har redan en sak som kallas SPF record inställt. (SPF står för Sender Policy Framework och du kan läsa mer om det här på Wikipedia)
Kort beskrivet är det en mekanism för att minimera risken att någon obehörig utger sig för att skicka e-post från er domän,
SPF fungerar genom att mottagande e-post server ska kontrollera att den server som e-post kommer från är betrodd för att skicka e-post för den domänen.
För att kontrollera om er domän har ett SPF och vilka DNS (namnservrar) ni använder kan ni undersöka det enkelt här https://www.redcloud.se/dns/
Vårt SPF (redcloud.se) ser t.ex ut så här
v=spf1 ip4:89.107.213.148 ip4:89.107.213.158 include:rcasp.se include:_custspf.one.com -all
Det första som behöver göras är alltså att lägga till våra servrar som betrodda i ert SPF record .
Detta görs genom att ni loggar in hos den leverantör där ni har köpt er domän och där er DNS (namnservrar finns) hanteras
I vårt fall är det t.ex one.com som syns på bilden. Vanliga leverantörer i Sverige är t.ex Loopia. Bahnhof. Telia o.s.v.
Ni behöver lägga till (ta inte bort något) följande i ert SPF record
ip4:89.107.213.144/28 include:rcasp.se . Den raden ska in FÖRE ~all och efter v=spf1
Ni kan även lägga till bara två IP adresser så här
” ip4:89.107.213.148 ip4:89.107.213.158 include:rcasp.se ~all”
Nästa steg är att kontrollera och det gör ni enklast med samma verktyg som innan.
Kontrollera allt är grönt och att ni ändrat på SPF så det innehåller våra servrar.
Inställningar i Carita Tandteknik för e-post
När SPF är ordnat behöver det läggas in en del uppgifter i Carita som ni kommer få av oss .
Varje installation (Carita Server) behöver ha ett unikt användarnamn och lösenord.
(Om ni även behöver använda vår SMTP Relay tjänst för t.ex en scanner så behöver även scannern ha ett eget användarnamn och löseneord som ni enkelt kan beställa genom ett mail til vår helpdesk)
Användarnamnet kommer vara den e-post adress ni vill använda för utskick och till vilken ni vill ha svar (även eventuella felmeddelanden kommer hamna i den lådan t.ex faktura@ertföretag.se)
Starta Carita och välj System / Inställning / System
Leta upp fälten som på bilden nedan (dubbelklicka i de fälten för att editera och lägga till era uppgifter)
På raden för SMTP Port ska det alltid stå “587” (utan citationstecken)
På raden för SMTP Host ska det alltid stå “relay.rcasp.se ” (utan citationstecken)
Klicka i “Ja” för “Enable SSL”
Klicka i “Nej” för “Use default credentials”. Nu ska de andra valen dyka upp med “Credential user name”
E-post avsändare bör vara den ni fått av oss t.ex faktura@ertföretag.se (samma som Credential user name)
Credential password ska vara lösenordet från oss.
Er brandvägg behöver tillåta utgående trafik på port 587 (det här är en standardport för krypterad trafik som nästan alltid är öppen dock)
För övrig Carita support , vänligen kontakta AlfaeCare och deras Carita support
1. Installation
2. Kom igång
3. Ställa in e-post
4. Felsökning
5. Övriga frågor och svar