Kundservice och support
Här hittar du allt du behöver för att komma igång, felsöka eller få svar på dina frågor.
Du kan kontrollera om vi har någon driftstörning som kan påverka er tjänst hos oss.
1. Installation
Category: 1. InstallationMicrosoft Windows är operativsystemet du har på din enhet och den kan vara t.ex. en PC eller en sk tunn klient
Med Red Cloud ITs rCloud Office kan ni fortsätta använda era Windows program som t.ex. Visma eller FLEX men slippa ha dem installerade lokalt på era datorer..
Vår lösning gör era program tillgängliga och nåbara från vilken plattform som helst.
Vi hjälper företag och föreningar att flytta sina program till vår molntjänst med allt data och hantering i Sverige, men nåbart från hela världen.
Klicka på ditt operativsystem nedan och välj att antingen att ladda ner eller kör direkt.
Börja gärna med att byta ditt lösenord du fått från oss
För att installera rCloud Office för Windows 7 och högre, klicka på bilden nedan
Välj att ladda ner/spara eller kör filen direkt
Skriv in ditt användarnamn och lösenord.
(Din e-postadress är ditt användarnamn.)
Har du en ny dator med t.ex Office 365 installerat ?
Om din dator på något sätt är knuten till Microsofts molntjänster (t.ex. via lokalt installerad Office 365 med ett Microsoft
konto) så måste du kanske skriva in användarnamnet i ett annat format som beskrivet nedan
rcasp\[kundnummer]{3 första bokstäverna i ditt förnamn][3 första bokstäverna i ditt efternamn]
dvs. istället för din e-postadress.
Det här gäller bara när du sätter upp de lokala ikonerna.
Om du använder webbportalen ) http://app.rcloud.se ) fungerar din e-post adress som vanligt.
Exempel.
Om du heter Anders Svensson och jobbar på företaget rCloud med kundnummer 001
Din e-postadress är då anders.svensson@rcloud.se och den fungerar som inloggningsnamn i de allra flesta fall.
Tips: Ett enkelt sätt att kontrollera du har rätt lösenord är t.ex. att först testa logga in på http://app.rcloud.se.
Om du ändå inte kan installera ikonerna lokalt kanske du måste ange användarnamnet på det andra sättet istället dvs
rcasp\001andsve
Det här beror på en bugg i Windows som vi tyvärr inte kan göra något åt.
För en mera teknisk beskrivning av felet, se mera information här
https://www.redcloud.se/ufaq/felaktigt-anvandarnamn-eller-losenord-vid-installation/
För att nå program över webportal på Windows XP och Vista, klicka på bilden nedan.
Om du även vill ha ikonerna som lokala ikoner i starta menyn så kontakta er återförsäljare eller hör av dig direkt till oss på Helpdesk
Category: 1. InstallationEn del av våra kunder använder fortfarande inloggningen mot vår tidigare plattform och då gäller en annan länk för installationen. Vi försöker migrera samtliga kunder i bakgrunden för att störa så lite som möjligt och vi gör det helt automatiskt utan några extra kostnader såklart.
Har ni som kund blivit migrerade nyligen kan det komma en fråga om att lita på en dator vid namn RDWEB.RCASP.SE
Klicka i så fall ja på frågan och klicka i att den inte ska fråga igen.
När ni blivit migrerarde fungerar t.ex. vår webportal för att start era program från t.ex. Google Chrome eller Microsoft Edge
Era gamla ikoner kommer fortsätta fungera men ni kan också installera om ikonerna till att gå direkt mot vår nya miljö enligt den här länken
Den här gamla plattformen gäller främst de kunder som använt rCloud Office tidigare än 2020 och fortfarande använder t.ex Office 2007
Är ni osäkra, hör av er till vår Helpdesk så hjälper vi er undersöka.
Några av de kundnummer detta gäller är
038, 081
Enklast är att gå till här länken och följa instruktionerna .
Användarnamn och lösenord är desamma oavsett vilken plattform av rCloud Office ni använder.
De enda skillnaden är att de kunderna “lyssnar” på en annan webfeed ( https://tsgw.rcasp.se/rdweb/feed/webfeed.aspx ).
Här är även en direkt länk till att starta installationen
Category: 1. InstallationVår standard är att ditt användarnamn är din e-postadress.
Lösenordet har du fått i ett e-postmeddelande från helpdesk@redcloud.se (Red Cloud IT Helpdesk) eller av er återförsäljare.
Naturligtvis rekommenderar vi att du själv byter ut lösenordet.
Lösenorden måste bestå av minst 8 tecken varav 1 VERSAL, gemener, och siffror. t.ex’ recloud1 är inte ett giltigt lösenord medans Redcloud1 är det.
I alla våra system gäller samma standard för användarnamn och lösenord d.v.s oavsett om du ska sätta upp e-post, hämta filer, köra program, logga in över webportaler o.s.v. så är användarnamnet och lösenordet alltid detsamma.
Det kan ibland hända att din lokala Windows försöker välja ditt lokala användarnamn för inloggning ,
klicka då på knappen Andra val och välj Annat konto och skriv in din e-postadress där och lösenord där
Första gången kan du få upp en fråga om du litar på servern du ansluter till. Här rekomennderar vi att du klickar i rutan om att inte fråga igen som nedan.
Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här.
Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud.
Om en annan person på företaget (eller var som helst) samtidigt startar ett program i rCloud med samma användarnamn och lösenord kommer användare nummer två att ta över den sessionen (och den första användare får ett felmeddelande om att någon annan loggat in och tagit över sessionen).
Det är såklart både svårjobbat att behöva kontrollera om någon använder just den inloggningen och man ska även ha i åtanke att varje inloggning har en egen privat hemkatalog (Z:\) där det kan ligga privata och känsliga dokument som man kanske inte vill dela med sig av.
Det går dock att ha olika inloggningar i rCloud om ni har olika inloggningar lokalt:
Så här fungerar det med rCloud Office för användare med delade datorer.
Först och främst måste respektive användare ha ett eget konto i våra molntjänster.
Windows 7 och högre
Om ni har olika lokala inloggningar* i Windows (t.ex. Carl och Maria) så loggar ni in med respektive användare.
I nästa steg sätter ni upp våra rCloud tjänster (detta behöver ni behöver ni bara göra en gång per användare) genom att följa instruktionerna här
När detta är gjort kommer t.ex Carl att tillgång till sina program & data när han loggar in medans Maria har tillgång till sina när hon loggar in.
Svårare än så är det inte.
Om ni användare samma användare för att logga in med så rekommenderar vi starkt att ni skapar en egen användare för respektive person lokalt på datorn.
Ett annat sätt dock är att använda t.ex. vår HTML5 Webbprortal för att nå sina program.
MAC, Android, Linux
För MAC, Linux, Android så är principen densamm dvs respektive användare loggar in med sitt eget lokala konto och sätter upp sina ikoner enligt manualerna här
Windows XP och Windows Vista
Logga in som en användare med administrativa rättigheter.
Installera ikonerna för våra molntjänster enligt manualen här eller via det här programmet
Nu kan ni logga in som er själva lokalt igen (dvs Carls som sig själv eller Maria som själv om ni inte valt att dela på lokal användare) men ..
När ni startar program nu så bör ni inte klicka i att uppkopplingen ska spara användarnamn och lösenord om ni kör delad Windows XP eller Vista
När nästa person startar “sina” program så klickar man på “Annat konto” där man skriver in sina egna inloggingsuppgifter (dvs epostadress och lösneord)
2. Kom igång
Category: 2. Kom igångLite mer om olika ikoner som kan dyka upp. En del av dem är under test, utvärdering och utveckling dock.
Vi håller på att testa ut en del nya saker så det kan dyka upp lite nya ikoner för er och här kommer en liten förklaring på vad de är och vad de gör . Med de här uppmappningarna (eller enheterna om du så vill) så kan du enklare kopiera filer och kataloger mellan din lokala dator och molnet i rCloud .
Du kan t.ex högerklicka på en fil och välja “Skicka till U” så ska den hamna direkt på ditt lokala skrivbord.
Frågetecknet är en genväg till vår FAQ dv.s där du läser nu
G: är ert företags gemensamma data
R: försöker mappa upp din lokala katalog för dokument
U: försöker mappa upp ditt lokala skrivbord
Z: är din hemkatalog i rCloud och det är också den du ser om du mappat upp rCloud som lokal enhet i din dator (läs mer om det här
3. Ställa in e-post
Category: 3. Ställa in e-postI vårt fall är e-posttjänsterna mer av en tilläggstjänst för de kunder som behöver ha det hos oss av olika skäl. Vårt mål är att ge er tillgång till andra typer av kontorsapplikaioner som Visma, Hogia, Monitor o.s.v
Det finns ingen motsättning i att använda t.ex. Office 365 för e-post (så länge man medvetet väljer att ha sitt data hos Microsoft och tänker på saker som GDPR, Cloud Act o.s.v. ) .
När er e-post hanteras av Office 365 så finns det alltså ert data hos dem och inget vi råder över,
För att Office 365 ska fungera i vår miljö krävs ni har en licens som är minst Office 365 Business Premium (eller E3).
Om man vill koppla ihop t.ex. Outlook i rCloud med sin e-post i Office 365 så går det att göra dock .
(Om ni bara behöver en e-post klient för att skicka ut e-post så behövs egentligen inte den här uppsättningen )
Om ni har era program i Gen II är det bara att logga in i era Office 365 program som vanligt
Nedan är om ni har era program i rCloud Office Gen I dvs med Outlook 2010.
Gör så här: (Klicka där vi markerat gult och skriv in som det står i respektive bild)
Nedan är samma förfarande men beskrivet med ren text (engelska):
When the wizard loads choose to configure a new exchange account
For the server enter: outlook.office365.com
Email and password should be the Office 365 email and password
Click “More Settings” in the bottom right
Under the Advanced tab uncheck “Download shared folders”.
Under the security tab, in the “Logon network security” drop-down select Anonymous Authentication.
Under the ‘connection’ tab check “Connect to Microsoft Exchange using HTTP”.
Click “Exchange Proxy Settings” use the URL: outlook.office365.com
Tick “Only connect to proxy servers that have this principal name in their certificate” and enter: msstd:outlook.com
Check both the checkboxes
Under “proxy authentication settings” drop down select “Basic Authentication”.
Now reload Outlook and sign in at the first prompt. Be sure to check “Remember password”.
4. Felsökning och felmeddelanden
Categories: 4. Felsökning och felmeddelanden, 5. Vanliga och övriga frågor och svar kring rCloud OfficeI dagarna har vi satt upp en ny serviceportal där du kan t.ex beställa användare, beställa borttagning av användare , lägga ärenden som felanmälan o.s.v
Du når den enklast genom http://servicedesk.rcloud.se
Du kan även logga in direkt nedan
Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med “Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare
[advanced_iframe src=”https://blog.redcloud.se/skicka-arende” width=”100%” height=”900″]
Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med “Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare
5. Vanliga och övriga frågor och svar kring rCloud Office
Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här.
Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud.
Om en annan person på företaget (eller var som helst) samtidigt startar ett program i rCloud med samma användarnamn och lösenord kommer användare nummer två att ta över den sessionen (och den första användare får ett felmeddelande om att någon annan loggat in och tagit över sessionen).
Det är såklart både svårjobbat att behöva kontrollera om någon använder just den inloggningen och man ska även ha i åtanke att varje inloggning har en egen privat hemkatalog (Z:\) där det kan ligga privata och känsliga dokument som man kanske inte vill dela med sig av.
Det går dock att ha olika inloggningar i rCloud om ni har olika inloggningar lokalt:
Så här fungerar det med rCloud Office för användare med delade datorer.
Först och främst måste respektive användare ha ett eget konto i våra molntjänster.
Windows 7 och högre
Om ni har olika lokala inloggningar* i Windows (t.ex. Carl och Maria) så loggar ni in med respektive användare.
I nästa steg sätter ni upp våra rCloud tjänster (detta behöver ni behöver ni bara göra en gång per användare) genom att följa instruktionerna här
När detta är gjort kommer t.ex Carl att tillgång till sina program & data när han loggar in medans Maria har tillgång till sina när hon loggar in.
Svårare än så är det inte.
Om ni användare samma användare för att logga in med så rekommenderar vi starkt att ni skapar en egen användare för respektive person lokalt på datorn.
Ett annat sätt dock är att använda t.ex. vår HTML5 Webbprortal för att nå sina program.
MAC, Android, Linux
För MAC, Linux, Android så är principen densamm dvs respektive användare loggar in med sitt eget lokala konto och sätter upp sina ikoner enligt manualerna här
Windows XP och Windows Vista
Logga in som en användare med administrativa rättigheter.
Installera ikonerna för våra molntjänster enligt manualen här eller via det här programmet
Nu kan ni logga in som er själva lokalt igen (dvs Carls som sig själv eller Maria som själv om ni inte valt att dela på lokal användare) men ..
När ni startar program nu så bör ni inte klicka i att uppkopplingen ska spara användarnamn och lösenord om ni kör delad Windows XP eller Vista
När nästa person startar “sina” program så klickar man på “Annat konto” där man skriver in sina egna inloggingsuppgifter (dvs epostadress och lösneord)
Categories: 4. Felsökning och felmeddelanden, 5. Vanliga och övriga frågor och svar kring rCloud OfficeI dagarna har vi satt upp en ny serviceportal där du kan t.ex beställa användare, beställa borttagning av användare , lägga ärenden som felanmälan o.s.v
Du når den enklast genom http://servicedesk.rcloud.se
Du kan även logga in direkt nedan
Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med “Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare
[advanced_iframe src=”https://blog.redcloud.se/skicka-arende” width=”100%” height=”900″]
Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med “Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare
7. Nyheter
Nya SSL certifikat installerade i molntjänsten rCloud Office
Category: 7. NyheterInatt har vi förnyat våra SSL certifikat i rCloud.
Certifikat används för att säkra kommunikation och behöver förnyas med jämna mellanrum.
Bytet gick helt enligt plan och för dig som kund kommer ikonerna fungera som vanligt
Skulle du ändå få oväntade felmeddelanden rekommenderar vi du uppdaterar ikonerna via kontrollpanelen som vanligt.
se https://www.redcloud.se/ufaq/fel-ikonerna-saknas-eller-fungerar-inte/
Tänk på att ikoner du själv kopierat ut från vår programgrupp inte uppdateras automatiskt
(om du t.ex kopierat in ikonerna till skrivbordet eller start menyn)
HTML (webb) Portalen
De av våra kunder som bara använder webbportalen http://app.rcloud.se rekommenderar vi att tömma cache i webbläsaren (dvs om du får några felmeddelanden när du startar något av dina program, annars behövs det inte )
1. Installation
Microsoft Windows är operativsystemet du har på din enhet och den kan vara t.ex. en PC eller en sk tunn klient
Med Red Cloud ITs rCloud Office kan ni fortsätta använda era Windows program som t.ex. Visma eller FLEX men slippa ha dem installerade lokalt på era datorer..
Vår lösning gör era program tillgängliga och nåbara från vilken plattform som helst.
Vi hjälper företag och föreningar att flytta sina program till vår molntjänst med allt data och hantering i Sverige, men nåbart från hela världen.
Klicka på ditt operativsystem nedan och välj att antingen att ladda ner eller kör direkt.
Börja gärna med att byta ditt lösenord du fått från oss
För att installera rCloud Office för Windows 7 och högre, klicka på bilden nedan
Välj att ladda ner/spara eller kör filen direkt
Skriv in ditt användarnamn och lösenord.
(Din e-postadress är ditt användarnamn.)
Har du en ny dator med t.ex Office 365 installerat ?
Om din dator på något sätt är knuten till Microsofts molntjänster (t.ex. via lokalt installerad Office 365 med ett Microsoft
konto) så måste du kanske skriva in användarnamnet i ett annat format som beskrivet nedan
rcasp\[kundnummer]{3 första bokstäverna i ditt förnamn][3 första bokstäverna i ditt efternamn]
dvs. istället för din e-postadress.
Det här gäller bara när du sätter upp de lokala ikonerna.
Om du använder webbportalen ) http://app.rcloud.se ) fungerar din e-post adress som vanligt.
Exempel.
Om du heter Anders Svensson och jobbar på företaget rCloud med kundnummer 001
Din e-postadress är då anders.svensson@rcloud.se och den fungerar som inloggningsnamn i de allra flesta fall.
Tips: Ett enkelt sätt att kontrollera du har rätt lösenord är t.ex. att först testa logga in på http://app.rcloud.se.
Om du ändå inte kan installera ikonerna lokalt kanske du måste ange användarnamnet på det andra sättet istället dvs
rcasp\001andsve
Det här beror på en bugg i Windows som vi tyvärr inte kan göra något åt.
För en mera teknisk beskrivning av felet, se mera information här
https://www.redcloud.se/ufaq/felaktigt-anvandarnamn-eller-losenord-vid-installation/
För att nå program över webportal på Windows XP och Vista, klicka på bilden nedan.
Om du även vill ha ikonerna som lokala ikoner i starta menyn så kontakta er återförsäljare eller hör av dig direkt till oss på Helpdesk
En del av våra kunder använder fortfarande inloggningen mot vår tidigare plattform och då gäller en annan länk för installationen. Vi försöker migrera samtliga kunder i bakgrunden för att störa så lite som möjligt och vi gör det helt automatiskt utan några extra kostnader såklart.
Har ni som kund blivit migrerade nyligen kan det komma en fråga om att lita på en dator vid namn RDWEB.RCASP.SE
Klicka i så fall ja på frågan och klicka i att den inte ska fråga igen.
När ni blivit migrerarde fungerar t.ex. vår webportal för att start era program från t.ex. Google Chrome eller Microsoft Edge
Era gamla ikoner kommer fortsätta fungera men ni kan också installera om ikonerna till att gå direkt mot vår nya miljö enligt den här länken
Den här gamla plattformen gäller främst de kunder som använt rCloud Office tidigare än 2020 och fortfarande använder t.ex Office 2007
Är ni osäkra, hör av er till vår Helpdesk så hjälper vi er undersöka.
Några av de kundnummer detta gäller är
038, 081
Enklast är att gå till här länken och följa instruktionerna .
Användarnamn och lösenord är desamma oavsett vilken plattform av rCloud Office ni använder.
De enda skillnaden är att de kunderna “lyssnar” på en annan webfeed ( https://tsgw.rcasp.se/rdweb/feed/webfeed.aspx ).
Här är även en direkt länk till att starta installationen
Vår standard är att ditt användarnamn är din e-postadress.
Lösenordet har du fått i ett e-postmeddelande från helpdesk@redcloud.se (Red Cloud IT Helpdesk) eller av er återförsäljare.
Naturligtvis rekommenderar vi att du själv byter ut lösenordet.
Lösenorden måste bestå av minst 8 tecken varav 1 VERSAL, gemener, och siffror. t.ex’ recloud1 är inte ett giltigt lösenord medans Redcloud1 är det.
I alla våra system gäller samma standard för användarnamn och lösenord d.v.s oavsett om du ska sätta upp e-post, hämta filer, köra program, logga in över webportaler o.s.v. så är användarnamnet och lösenordet alltid detsamma.
Det kan ibland hända att din lokala Windows försöker välja ditt lokala användarnamn för inloggning ,
klicka då på knappen Andra val och välj Annat konto och skriv in din e-postadress där och lösenord där
Första gången kan du få upp en fråga om du litar på servern du ansluter till. Här rekomennderar vi att du klickar i rutan om att inte fråga igen som nedan.
Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här.
Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud.
Om en annan person på företaget (eller var som helst) samtidigt startar ett program i rCloud med samma användarnamn och lösenord kommer användare nummer två att ta över den sessionen (och den första användare får ett felmeddelande om att någon annan loggat in och tagit över sessionen).
Det är såklart både svårjobbat att behöva kontrollera om någon använder just den inloggningen och man ska även ha i åtanke att varje inloggning har en egen privat hemkatalog (Z:\) där det kan ligga privata och känsliga dokument som man kanske inte vill dela med sig av.
Det går dock att ha olika inloggningar i rCloud om ni har olika inloggningar lokalt:
Så här fungerar det med rCloud Office för användare med delade datorer.
Först och främst måste respektive användare ha ett eget konto i våra molntjänster.
Windows 7 och högre
Om ni har olika lokala inloggningar* i Windows (t.ex. Carl och Maria) så loggar ni in med respektive användare.
I nästa steg sätter ni upp våra rCloud tjänster (detta behöver ni behöver ni bara göra en gång per användare) genom att följa instruktionerna här
När detta är gjort kommer t.ex Carl att tillgång till sina program & data när han loggar in medans Maria har tillgång till sina när hon loggar in.
Svårare än så är det inte.
Om ni användare samma användare för att logga in med så rekommenderar vi starkt att ni skapar en egen användare för respektive person lokalt på datorn.
Ett annat sätt dock är att använda t.ex. vår HTML5 Webbprortal för att nå sina program.
MAC, Android, Linux
För MAC, Linux, Android så är principen densamm dvs respektive användare loggar in med sitt eget lokala konto och sätter upp sina ikoner enligt manualerna här
Windows XP och Windows Vista
Logga in som en användare med administrativa rättigheter.
Installera ikonerna för våra molntjänster enligt manualen här eller via det här programmet
Nu kan ni logga in som er själva lokalt igen (dvs Carls som sig själv eller Maria som själv om ni inte valt att dela på lokal användare) men ..
När ni startar program nu så bör ni inte klicka i att uppkopplingen ska spara användarnamn och lösenord om ni kör delad Windows XP eller Vista
När nästa person startar “sina” program så klickar man på “Annat konto” där man skriver in sina egna inloggingsuppgifter (dvs epostadress och lösneord)
2. Kom igång
Lite mer om olika ikoner som kan dyka upp. En del av dem är under test, utvärdering och utveckling dock.
Vi håller på att testa ut en del nya saker så det kan dyka upp lite nya ikoner för er och här kommer en liten förklaring på vad de är och vad de gör . Med de här uppmappningarna (eller enheterna om du så vill) så kan du enklare kopiera filer och kataloger mellan din lokala dator och molnet i rCloud .
Du kan t.ex högerklicka på en fil och välja “Skicka till U” så ska den hamna direkt på ditt lokala skrivbord.
Frågetecknet är en genväg till vår FAQ dv.s där du läser nu
G: är ert företags gemensamma data
R: försöker mappa upp din lokala katalog för dokument
U: försöker mappa upp ditt lokala skrivbord
Z: är din hemkatalog i rCloud och det är också den du ser om du mappat upp rCloud som lokal enhet i din dator (läs mer om det här
3. Ställa in e-post
I vårt fall är e-posttjänsterna mer av en tilläggstjänst för de kunder som behöver ha det hos oss av olika skäl. Vårt mål är att ge er tillgång till andra typer av kontorsapplikaioner som Visma, Hogia, Monitor o.s.v
Det finns ingen motsättning i att använda t.ex. Office 365 för e-post (så länge man medvetet väljer att ha sitt data hos Microsoft och tänker på saker som GDPR, Cloud Act o.s.v. ) .
När er e-post hanteras av Office 365 så finns det alltså ert data hos dem och inget vi råder över,
För att Office 365 ska fungera i vår miljö krävs ni har en licens som är minst Office 365 Business Premium (eller E3).
Om man vill koppla ihop t.ex. Outlook i rCloud med sin e-post i Office 365 så går det att göra dock .
(Om ni bara behöver en e-post klient för att skicka ut e-post så behövs egentligen inte den här uppsättningen )
Om ni har era program i Gen II är det bara att logga in i era Office 365 program som vanligt
Nedan är om ni har era program i rCloud Office Gen I dvs med Outlook 2010.
Gör så här: (Klicka där vi markerat gult och skriv in som det står i respektive bild)
Nedan är samma förfarande men beskrivet med ren text (engelska):
When the wizard loads choose to configure a new exchange account
For the server enter: outlook.office365.com
Email and password should be the Office 365 email and password
Click “More Settings” in the bottom right
Under the Advanced tab uncheck “Download shared folders”.
Under the security tab, in the “Logon network security” drop-down select Anonymous Authentication.
Under the ‘connection’ tab check “Connect to Microsoft Exchange using HTTP”.
Click “Exchange Proxy Settings” use the URL: outlook.office365.com
Tick “Only connect to proxy servers that have this principal name in their certificate” and enter: msstd:outlook.com
Check both the checkboxes
Under “proxy authentication settings” drop down select “Basic Authentication”.
Now reload Outlook and sign in at the first prompt. Be sure to check “Remember password”.
4. Felsökning och felmeddelanden
I dagarna har vi satt upp en ny serviceportal där du kan t.ex beställa användare, beställa borttagning av användare , lägga ärenden som felanmälan o.s.v
Du når den enklast genom http://servicedesk.rcloud.se
Du kan även logga in direkt nedan
Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med “Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare
[advanced_iframe src=”https://blog.redcloud.se/skicka-arende” width=”100%” height=”900″]
Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med “Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare
5. Vanliga och övriga frågor och svar kring rCloud Office
Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här.
Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud.
Om en annan person på företaget (eller var som helst) samtidigt startar ett program i rCloud med samma användarnamn och lösenord kommer användare nummer två att ta över den sessionen (och den första användare får ett felmeddelande om att någon annan loggat in och tagit över sessionen).
Det är såklart både svårjobbat att behöva kontrollera om någon använder just den inloggningen och man ska även ha i åtanke att varje inloggning har en egen privat hemkatalog (Z:\) där det kan ligga privata och känsliga dokument som man kanske inte vill dela med sig av.
Det går dock att ha olika inloggningar i rCloud om ni har olika inloggningar lokalt:
Så här fungerar det med rCloud Office för användare med delade datorer.
Först och främst måste respektive användare ha ett eget konto i våra molntjänster.
Windows 7 och högre
Om ni har olika lokala inloggningar* i Windows (t.ex. Carl och Maria) så loggar ni in med respektive användare.
I nästa steg sätter ni upp våra rCloud tjänster (detta behöver ni behöver ni bara göra en gång per användare) genom att följa instruktionerna här
När detta är gjort kommer t.ex Carl att tillgång till sina program & data när han loggar in medans Maria har tillgång till sina när hon loggar in.
Svårare än så är det inte.
Om ni användare samma användare för att logga in med så rekommenderar vi starkt att ni skapar en egen användare för respektive person lokalt på datorn.
Ett annat sätt dock är att använda t.ex. vår HTML5 Webbprortal för att nå sina program.
MAC, Android, Linux
För MAC, Linux, Android så är principen densamm dvs respektive användare loggar in med sitt eget lokala konto och sätter upp sina ikoner enligt manualerna här
Windows XP och Windows Vista
Logga in som en användare med administrativa rättigheter.
Installera ikonerna för våra molntjänster enligt manualen här eller via det här programmet
Nu kan ni logga in som er själva lokalt igen (dvs Carls som sig själv eller Maria som själv om ni inte valt att dela på lokal användare) men ..
När ni startar program nu så bör ni inte klicka i att uppkopplingen ska spara användarnamn och lösenord om ni kör delad Windows XP eller Vista
När nästa person startar “sina” program så klickar man på “Annat konto” där man skriver in sina egna inloggingsuppgifter (dvs epostadress och lösneord)
I dagarna har vi satt upp en ny serviceportal där du kan t.ex beställa användare, beställa borttagning av användare , lägga ärenden som felanmälan o.s.v
Du når den enklast genom http://servicedesk.rcloud.se
Du kan även logga in direkt nedan
Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med “Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare
[advanced_iframe src=”https://blog.redcloud.se/skicka-arende” width=”100%” height=”900″]
Ange en giltig e-postadress, skapa ett lösenord och du är igång direkt. (Här kan även du som inte är kund ännu beställa ett konto eller ställa frågor till oss)
För länken med “Tips och tricks” behövs ingen registrerad användare
7. Nyheter
Nya SSL certifikat installerade i molntjänsten rCloud Office
Inatt har vi förnyat våra SSL certifikat i rCloud.
Certifikat används för att säkra kommunikation och behöver förnyas med jämna mellanrum.
Bytet gick helt enligt plan och för dig som kund kommer ikonerna fungera som vanligt
Skulle du ändå få oväntade felmeddelanden rekommenderar vi du uppdaterar ikonerna via kontrollpanelen som vanligt.
se https://www.redcloud.se/ufaq/fel-ikonerna-saknas-eller-fungerar-inte/
Tänk på att ikoner du själv kopierat ut från vår programgrupp inte uppdateras automatiskt
(om du t.ex kopierat in ikonerna till skrivbordet eller start menyn)
HTML (webb) Portalen
De av våra kunder som bara använder webbportalen http://app.rcloud.se rekommenderar vi att tömma cache i webbläsaren (dvs om du får några felmeddelanden när du startar något av dina program, annars behövs det inte )
1. Installation
2. Kom igång
3. Ställa in e-post
4. Felsökning
5. Övriga frågor och svar