Kundservice och support
Här hittar du allt du behöver för att komma igång, felsöka eller få svar på dina frågor.
Du kan kontrollera om vi har någon driftstörning som kan påverka er tjänst hos oss.
1. Installation
Category: 1. InstallationVår standard är att ditt användarnamn är din e-postadress.
Lösenordet har du fått i ett e-postmeddelande från helpdesk@redcloud.se (Red Cloud IT Helpdesk) eller av er återförsäljare.
Naturligtvis rekommenderar vi att du själv byter ut lösenordet.
Lösenorden måste bestå av minst 8 tecken varav 1 VERSAL, gemener, och siffror. t.ex’ recloud1 är inte ett giltigt lösenord medans Redcloud1 är det.
I alla våra system gäller samma standard för användarnamn och lösenord d.v.s oavsett om du ska sätta upp e-post, hämta filer, köra program, logga in över webportaler o.s.v. så är användarnamnet och lösenordet alltid detsamma.
Det kan ibland hända att din lokala Windows försöker välja ditt lokala användarnamn för inloggning ,
klicka då på knappen Andra val och välj Annat konto och skriv in din e-postadress där och lösenord där
Första gången kan du få upp en fråga om du litar på servern du ansluter till. Här rekomennderar vi att du klickar i rutan om att inte fråga igen som nedan.
2. Kom igång
Att byta från Internet Explorer till Microsoft Edge i molntjänsten rCloud Office
Category: 2. Kom igångI Windows är standardwebbläsaren satt till Internet Explorer men det kan du ändra själv .
Starta t.ex “Microsoft Edge @ rCloud” (Inställningarna ser ungefär likadana ut i Google Chrome ) .
Klicka på de tre prickarna högst upp till höger.
klicka sedan på valet “Standardwebbläsare”
klicka på knappen “Ange som standard”
Category: 2. Kom igångLite mer om olika ikoner som kan dyka upp. En del av dem är under test, utvärdering och utveckling dock.
Vi håller på att testa ut en del nya saker så det kan dyka upp lite nya ikoner för er och här kommer en liten förklaring på vad de är och vad de gör . Med de här uppmappningarna (eller enheterna om du så vill) så kan du enklare kopiera filer och kataloger mellan din lokala dator och molnet i rCloud .
Du kan t.ex högerklicka på en fil och välja “Skicka till U” så ska den hamna direkt på ditt lokala skrivbord.
Frågetecknet är en genväg till vår FAQ dv.s där du läser nu
G: är ert företags gemensamma data
R: försöker mappa upp din lokala katalog för dokument
U: försöker mappa upp ditt lokala skrivbord
Z: är din hemkatalog i rCloud och det är också den du ser om du mappat upp rCloud som lokal enhet i din dator (läs mer om det här
6. Om återförsäljare, beställningar, hur man blir kund o.s.v
Vi har nyligen inlett samarbeten med några återförsäljare av våra tjänster.
Tanken är helt enkelt att de kommer vara er sk first line support och kan hjälpa er med alla möjliga IT frågor, inte bara kring rCloud Office utan också allt det där andra runtomkring.
Det ger oss mer tid att fokusera på att leverera era program och komma på nya förenklingar och förbättringar av våra tjänster.
Bland våra återförsäljare kan vi peka på t.ex.
* Loxodonta
* Tele Data
* JufCorp AB.
Vill ni bli återförsäljare? Naturligvtis är ni välkomna att höra av er!
Naturligtvis kan man köpa våra tjänster direkt från oss också.
7. Nyheter
Nya SSL certifikat installerade i molntjänsten rCloud Office
Category: 7. NyheterInatt har vi förnyat våra SSL certifikat i rCloud.
Certifikat används för att säkra kommunikation och behöver förnyas med jämna mellanrum.
Bytet gick helt enligt plan och för dig som kund kommer ikonerna fungera som vanligt
Skulle du ändå få oväntade felmeddelanden rekommenderar vi du uppdaterar ikonerna via kontrollpanelen som vanligt.
se https://www.redcloud.se/ufaq/fel-ikonerna-saknas-eller-fungerar-inte/
Tänk på att ikoner du själv kopierat ut från vår programgrupp inte uppdateras automatiskt
(om du t.ex kopierat in ikonerna till skrivbordet eller start menyn)
HTML (webb) Portalen
De av våra kunder som bara använder webbportalen http://app.rcloud.se rekommenderar vi att tömma cache i webbläsaren (dvs om du får några felmeddelanden när du startar något av dina program, annars behövs det inte )
1. Installation
Vår standard är att ditt användarnamn är din e-postadress.
Lösenordet har du fått i ett e-postmeddelande från helpdesk@redcloud.se (Red Cloud IT Helpdesk) eller av er återförsäljare.
Naturligtvis rekommenderar vi att du själv byter ut lösenordet.
Lösenorden måste bestå av minst 8 tecken varav 1 VERSAL, gemener, och siffror. t.ex’ recloud1 är inte ett giltigt lösenord medans Redcloud1 är det.
I alla våra system gäller samma standard för användarnamn och lösenord d.v.s oavsett om du ska sätta upp e-post, hämta filer, köra program, logga in över webportaler o.s.v. så är användarnamnet och lösenordet alltid detsamma.
Det kan ibland hända att din lokala Windows försöker välja ditt lokala användarnamn för inloggning ,
klicka då på knappen Andra val och välj Annat konto och skriv in din e-postadress där och lösenord där
Första gången kan du få upp en fråga om du litar på servern du ansluter till. Här rekomennderar vi att du klickar i rutan om att inte fråga igen som nedan.
2. Kom igång
Att byta från Internet Explorer till Microsoft Edge i molntjänsten rCloud Office
I Windows är standardwebbläsaren satt till Internet Explorer men det kan du ändra själv .
Starta t.ex “Microsoft Edge @ rCloud” (Inställningarna ser ungefär likadana ut i Google Chrome ) .
Klicka på de tre prickarna högst upp till höger.
klicka sedan på valet “Standardwebbläsare”
klicka på knappen “Ange som standard”
Lite mer om olika ikoner som kan dyka upp. En del av dem är under test, utvärdering och utveckling dock.
Vi håller på att testa ut en del nya saker så det kan dyka upp lite nya ikoner för er och här kommer en liten förklaring på vad de är och vad de gör . Med de här uppmappningarna (eller enheterna om du så vill) så kan du enklare kopiera filer och kataloger mellan din lokala dator och molnet i rCloud .
Du kan t.ex högerklicka på en fil och välja “Skicka till U” så ska den hamna direkt på ditt lokala skrivbord.
Frågetecknet är en genväg till vår FAQ dv.s där du läser nu
G: är ert företags gemensamma data
R: försöker mappa upp din lokala katalog för dokument
U: försöker mappa upp ditt lokala skrivbord
Z: är din hemkatalog i rCloud och det är också den du ser om du mappat upp rCloud som lokal enhet i din dator (läs mer om det här
6. Om återförsäljare, beställningar, hur man blir kund o.s.v
Vi har nyligen inlett samarbeten med några återförsäljare av våra tjänster.
Tanken är helt enkelt att de kommer vara er sk first line support och kan hjälpa er med alla möjliga IT frågor, inte bara kring rCloud Office utan också allt det där andra runtomkring.
Det ger oss mer tid att fokusera på att leverera era program och komma på nya förenklingar och förbättringar av våra tjänster.
Bland våra återförsäljare kan vi peka på t.ex.
* Loxodonta
* Tele Data
* JufCorp AB.
Vill ni bli återförsäljare? Naturligvtis är ni välkomna att höra av er!
Naturligtvis kan man köpa våra tjänster direkt från oss också.
7. Nyheter
Nya SSL certifikat installerade i molntjänsten rCloud Office
Inatt har vi förnyat våra SSL certifikat i rCloud.
Certifikat används för att säkra kommunikation och behöver förnyas med jämna mellanrum.
Bytet gick helt enligt plan och för dig som kund kommer ikonerna fungera som vanligt
Skulle du ändå få oväntade felmeddelanden rekommenderar vi du uppdaterar ikonerna via kontrollpanelen som vanligt.
se https://www.redcloud.se/ufaq/fel-ikonerna-saknas-eller-fungerar-inte/
Tänk på att ikoner du själv kopierat ut från vår programgrupp inte uppdateras automatiskt
(om du t.ex kopierat in ikonerna till skrivbordet eller start menyn)
HTML (webb) Portalen
De av våra kunder som bara använder webbportalen http://app.rcloud.se rekommenderar vi att tömma cache i webbläsaren (dvs om du får några felmeddelanden när du startar något av dina program, annars behövs det inte )
1. Installation
2. Kom igång
3. Ställa in e-post
4. Felsökning
5. Övriga frågor och svar